Showing posts with label Health. Show all posts
Showing posts with label Health. Show all posts

Feb 16, 2012

Period Pain / Senggugut



Ingatkan dah beranak pinak ni dah tak kena serang ngan senggugut..rupanya lepas bersalin anak ke 3 'penyakit' zaman remaja tu datang semula. *Faktor umurkah??*
Dulu lepas kawin dah ok..pastu skng ni start semula. Huhuhu..

Jom baca sikit (sikit???) info pasal senggugut yang saya cedok dari SINI.

Sakit ketika datang haid atau senggugut adalah satu masalah yang biasa dialami oleh banyak wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang baru meningkat remaja. Keadaan ini digelar " primary spasmodic dysmenorrhea" dan tidak semestinya menandakan sesuatu penyakit. Ianya dibahagikan kepada dua bahagianseperti senarai dibawah.

Senggugut jenis Pertama dalam beberapa tahun pertama selepas akil baliq, pusingan haid seseorang gadis masih belum teratur lagi. Haid mungkin akan datang tiga atau empat bulan sekali. Senggugut biasanya mula dirasai 2-3 tahun kemudian.

Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan oleh kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit dikalangan gadis remaja. Kuncupan rahim yang kuat ini adalah disebabkan olih sejenis hormon yang digelar dengan nama “Prostaglandin”.

Kesakitan ini berbeza antara seorang wanita dengan yang lain. Ada yang mungkin rasa sakitnya ringan sementara yang lainnya akan mengalami sakit yang teruk hingga tergolek-golek. Jangka waktu sakit juga berbeza, ada yang mengalami sehari, ada pula yang mengalaminya setiap kali datang haid bergantung kepada keadaan.

Ramai dikalangan wanita yang risau samada senggugut bolih menyebabkan kemandulan. Ini tidak benar dan senggugut biasanya akan hilang setelah gadis berumahtangga dan mendapatkan anak apa anda tidak percaya. Kehamilan dan kelahiran dapat mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca pada senggugut. Walau demikian sebahagian kecil dari mereka akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan jika senggugut itu berterusan selepas kahwin. Mereka ini mungkin mengidap penyakit ‘endometriosis’

Gadis gadis yang mengalami senggugut boleh mengambil ubat penawar sakit seperti Panadol, Aspirin, Ponstan, Synflex dan lain ubat yang sesuai. Tetapi dalam kes kes yang lebih teruk, doktor akan memberi ubat penawar sakit yang mengandongi hormon ‘ Norethisterone’.

Senggugut jenis kedua ialah ‘congestive dysmenorrhea’ yang biasa dialami oleh wanita yang sudah berkahwin dan melahirkan anak. Lazimya senggugut yang dialami itu lebih teruk dan lebih panjang waktunya. Senggugut ini disebabkan oleh sesuatu penyakit dalam alat peranakan. Diantara penyakit ini termasuklah ketumbuhan dalam rahim seperti ‘endometriosis’, ‘adenomyosis’, ‘fibroids’ dan jangkitan kuman pada perkakas peranakan. Wanita yang mengalami masalah ini perlu bertemu doktor pakar sakit puan.

Kebanyakkan daripada mereka menghadapi masalah kurang subur, mudah keguguran, perdarahan yang berlebihan dan berpanjangan atau senggugut yang sangat teruk. SENGGUGUT yang biasanya menyerang anak-anak gadis. Biasanya senggugut akan hilang bila seseorang gadis itu telah berkahwin dan beranak pinak. Dan senggugut tidak akan datang lagi. Namun ada pengecualiannya di mana terdapat juga kaum wanita yang masih mengalami penyakit senggugut walaupun sudah beranak pinak dan juga pada wanita post menopaus; yakni wanita yang sudah melalui zaman menopaus tetapi darah haid datang semula. Senggugut atau dismenorea (Dysmenorrhoea) ialah rasa sakit atau tidak selesa ketika datang haid. Senggugut biasanya bermula sejak seseorang gadis berumur belasan tahun dan berpunca daripada masalah kesihatan atau penyakit.

Senggugut dikaitkan dengan pengeluaran berlebihan bahan yang disebut prostaglandin dari lapisan dalaman rahim (uterus) semasa haid. Prostaglandin mengakibatkan kontraksi otot rahim dan perubahan pembuluh darah. Keadaan ini menimbulkan rasa ngilu atau sakit ketika haid. Ketulan darah haid yang membeku boleh juga menyekat aliran keluar darah dan meningkatkan tekanan intrauterin sehingga menyebabkan rasa sakit. Senggugut boleh juga disebabkan oleh penyakit seperti penyakit keradangan pelvis atau pinggul, endometriosis dan kanser rahim. la ditandai oleh rasa senak di bahagian bawah abdomen selama beberapa hari sebelum haid dan kadangkala berlangsung sehingga selesai haid. Penderita senggugut ada kalanya mengeluh akan masalah kekerapan membuang air kecil, cirit birit, pening, kembung, rasa sakit di buah dada, kemurungan dan rasa cepat marah.

Senggugut yang biasa yakni bukan kerana penyakit lain dalam tubuh akan hilang setelah anak gadis itu kahwin dan melahirkan anak pertama. Manakala senggugut akibat penyakit pula memerlukan rawatan khusus bergantung kepada penyebab penyakit. Di peringkat ini pesakit dinasihat berjumpa doktor untuk rawatan dan ubat.

**********************************************************************************
Hari ni rasa macam nak MC sebab sakit perut dan pinggang yang melampau.. :(

Saya jenis yang kalau senggugut menyerang memang tak makan panadol menstrual tu..tak pernah lagi. Selalunya hanya akan sapu minyak panas sebanyaknya pada perut dan pinggang pastu minum air halia suam.

So..tgh berfikir nak MC or tak nih...huhuhuhu

p/s: Dalam saya menahan sakit ada lak jantan yang buat 'lawak miang' bila tengok muka saya monyok jer. Rasa cam nak bagi flying kick jer.. Tak padan sungguh..

May 1, 2011

Sabtu yang best!!

Assalamualaikum..

Kul 12.07 am. Dah pun masuk bulan Mei. Kejap jer kan..tup tup nanti dah nak masuk 2012 pulak.

Siang tadi, hubby sponsor reflexology. Memang best & terboikkk la kan..nak2 pulak g buat sekali ngan hubby kan..heheheh..

Buat kat Beijing Natural Healthcare..seksyen 13. Saya dah pernah datang sebelum ni..ada la kot dalam 3 kali. So tadi buat reflexology dan shoulder massage tapi hubby just buat reflexology..sejam. (Angkut Hannan & Nuha sekali sebab nak bagi Auni tidur dengan aman..hehe)

Ni ada gambar sikit..tapi x sempat nak snap gambar luar kedai tu sebab bateri henfon abisss.

Hubby tengah menahan sakit ;) (Mutu gambar adalah sangat tak besh)


Siap ada astro..layan AXN



Tempat untuk urut badan.. *dua orang budak yang suka sibuk*


Memang sakit diorg buat tapi lepas dah habis tu memang freshhh gila dan balik tu memang saya tidur straight 2 jam. ;D

So sapa2 yang duduk area shah alam tu kalau rasa2 nak buat reflexology or nak g massage..try la datang. Atas kedai ni ada beauty center..tak silap saya same owner ngan kedai urut ni. Saya dah pernah riki2 tapi tak pernah try ;) sebab mahaaallll...


Ni alamat dia..
Beijing Natural Healthcare..
61-87 Jalan Snuker 13/28
Shah Alam, Selangor 40100

Jul 26, 2010

Daun Semambu

Selama ni saya just dengar yang daun semambu ni boleh dijadikan ubat cacar. Tapi tak pernah terlintas pun nak google macamana rupa kejadian daun ni. Bila anak sendiri dah kena baru la tergagau-gagau nak tahu..

Bagi kawan-kawan yang tak tahu (cam saya)..ni la rupa paras daun semambu..



Pic: Ehsan google


Nanti nak tunjuk kat hubby,nak suruh dia cari..saya konfem dia pun tak kenal lagi daun ni..









Chicken Pox

Salam..

Aiyaakkk..Nuha kena chicken pox (cp) daaa. TIme-time ni la pulak dia nak kena..bukan mama tak redha tapi cuti amat-amatla nyawa-nyawa ikan. Ingatkan boleh la carry forward cuti yang tinggal beberapa hari tu ke tahun depan..nampaknya harapan tinggal harapan. Ye la, insyaallah baby ni dah nak lahir so kena la buat persediaan cuti untuk masa-masa kecederaan besok.

Saya dah bincang dengan mr suami, akan bergilir-gilir cuti. Ermmm..tapi jauh di sudut hati (buweeakkk..ayat x bleh blah) sebenarnya nak jaga nuha. Tak berapa nak harap orang lelaki ni jaga anak, kena pulak papa dia kalau dah tidur susah sikit nak terjaga. Takut2 kang dia tidurkan nuha kat atas pastu dia tertidur depan tv kat bawah.. :) Memang tak dengar la nuha nangis ke apa nanti.. Risau..risau..

Tapi saya kena jugak yakinkan diri..insyaallah papa dia boleh jaga dia dengan baik. DENGAN SYARATTTTT...hannan kena hantar g skul..heheh. Saya gerenti papa dia pening kalau jaga dua orang sekali..

Kalau tak silap saya, Nuha tak pernah dapat vaksin untuk cegah chicken pox ni. Tak ingat nak g cucuk..tapi Hannan memang pernah masa umur setahun dulu. Sian Nuha, bukan mama tak ambik berat tau, tapi tak ingat.. (my bad)

Ni saya ada snap sikit gambar nuha, yang banyaknya kat belakang and perut..(jugak kat montot). Pagi ni tengok dah start naik kat muka pulak..



Walaupun tak sihat tapi masih mampu memberikan senyuman yang tulus ikhlas :)

Saya tercari-cari mana nak dapatkan daun semambu..nasib baik ada yang sukarela nak bawakkan. Thanks sis.. :)


Pssst...doakan Nuha cepat sembuh ok, dan kalau boleh jangan la jangkit kat Hannan pulak lepas ni.

Jul 1, 2010

BUAH..Cara dan masa yang betul


Semenjak dua menjak ni saya perasan asek buat post pasal kesihatan. Macam la pakar sangat kan..


Saya ni suka berkongsi info..lebih2 lagi yang bermanfaat ni (gossip pun kdg2 share jugak..ok,saya tahu yg ini adalah sgt tidak elok)

Saya nak share pasal pemakanan buah..rupanya nak makan buah ni pun kena ada cara dan masanya. Bukan main hentam keromo jer sebab nanti kebaikan tak dapat sebaliknya dapat kemudaratan..nauzubillah.


(Email dari seorang sahabat)



It's long but very informative

We all think eating fruits means just buying fruits, cutting it and just popping it into our mouths. It's not as easy as you think. It's important to know how and when to eat.

What is the correct way of eating fruits?

IT MEANS NOT EATING FRUITS AFTER YOUR MEALS! * FRUITS SHOULD BE EATEN ON AN EMPTY STOMACH.

If you eat fruit like that, it will play a major role to detoxify your system, supplying you with a great deal of energy for weight loss and other life activities.

FRUIT IS THE MOST IMPORTANT FOOD. Let's say you eat two slices of bread and then a slice of fruit. The slice of fruit is ready to go straight through the stomach into the intestines, but it is prevented from doing so.

In the meantime the whole meal rots and ferments and turns to acid. The minute the fruit comes into contact with the food in the stomach and digestive juices, the entire mass of food begins to spoil....

So please eat your fruits on an empty stomach or before your meals! You have heard people complaining â€" every time I eat watermelon I burp, when I eat durian my stomach bloats up, when I eat a banana I feel like running to the toilet, etc â€" actually all this will not arise if you eat the fruit on an empty stomach. The fruit mixes with the putrefying other food and produces gas and hence you will bloat!

Graying hair, balding, nervous outburst, and dark circles under the eyes all these will NOT happen if you take fruits on an empty stomach.

There is no such thing as some fruits, like orange and lemon are acidic, because all fruits become alkaline in our body, according to Dr. Herbert Shelton who did research on this matter. If you have mastered the correct way of eating fruits, you have the Secret of beauty, longevity, health, energy, happiness and normal weight.

When you need to drink fruit juice - drink only fresh fruit juice, NOT from the cans. Don't even drink juice that has been heated up. Don't eat cooked fruits because you don't get the nutrients at all. You only get to taste. Cooking destroys all the vitamins.

But eating a whole fruit is better than drinking the juice. If you should drink the juice, drink it mouthful by mouthful slowly, because you must let it mix with your saliva before swallowing it. You can go on a 3-day fruit fast to cleanse your body. Just eat fruits and drink fruit juice throughout the 3 days and you will be surprised when your friends tell you how radiant you look!

KIWI: Tiny but mighty. This is a good source of potassium, magnesium, vitamin E & fiber. Its vitamin C content is twice that of an orange.

APPLE: An apple a day keeps the doctor away? Although an apple has a low vitamin C content, it has antioxidants & flavonoids which enhances the activity of vitamin C thereby helping to lower the risks of colon cancer, heart attack & stroke.

STRAWBERRY: Protective Fruit. Strawberries have the highest total antioxidant power among major fruits & protect the body from cancer-causing, blood vessel-clogging free radicals.

ORANGE : Sweetest medicine. Taking 2-4 oranges a day may help keep colds away, lower cholesterol, prevent & dissolve kidney stones as well as lessens the risk of colon cancer.

WATERMELON: Coolest thirst quencher. Composed of 92% water, it is also packed with a giant dose of glutathione, which helps boost our immune system. They are also a key source of lycopene the cancer fighting oxidant. Other nutrients found in watermelon are vitamin C & Potassium.

GUAVA & PAPAYA: Top awards for vitamin C. They are the clear winners for their high vitamin C content.. Guava is also rich in fiber, which helps prevent constipation. Papaya is rich in carotene; this is good for your eyes.

Drinking Cold water after a meal = Cancer!

Can u believe this?? For those who like to drink cold water, this article is applicable to you. It is nice to have a cup of cold drink after a meal.. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion. Once this 'sludge' reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine. Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.

A serious note about heart attacks HEART ATTACK PROCEDURE': (THIS IS NOT A JOKE!) Women should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting. Be aware of intense pain in the jaw line. You may never have the first chest pain during the course of a heart attack. Nausea and intense sweating are also common symptoms. Sixty percent of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up. Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know the better chance we could survive.

A cardiologist says if everyone who gets this mail sends it to 10 people, you can be sure that we'll save at least one life.


Read this....It could save your life!!


Jun 30, 2010

Kenali Ovarian Cyst

Lepas baca artikel ni baru saya betul2 faham apa yang dimaksudkan dengan cyst tu. Biasa dengar jer orang cakap operate untuk buang cyst.

Jom la kita baca-baca info ni..kepada yang tahu ok la tapi kepada yang tak tahu lagi (macam saya) harap2 dapat menambah sedikit ilmu..


1. Ovarian cyst adalah poket yang mengandungi cecair yang terbentuk didalam ovari.

2. Terdapat pelbagai jenis ovarian cyst dan kebanyakkan daripada ovarian cyst adalah bukan kanser seperti mana yang ditakutkan.

3. Umur , kesuburan, dan haid memainkan peranan besar dalam menentukan jenis Ovarian cyst.
4. Bagi mereka yang berusia 60 keatas, ia lebih berkait dengan kanser.


5. Bagi mereka yang muda, mengalami senggugut dan masalah kesuburan kemungkinan besar ia endometriotic cyst.

6. Cyst yang dijumpai semasa hamil lebih dikaitkan dengan Dermoid Cyst atau Corpus Luteal Cyst.

7. Corpus luteal cyst selalunya akan hilang dengan sendiri selepas 12 minggu kehamilan.

8. Dermoid cyst selalunya akan membesar secara beransur- ansur dan boleh wujud di kedua
dua belah ovari.

9. Dermoid Cyst selalunya mengandungi lemak, gigi dan rambut didalamnya.

10. Endometriotic cyst mengandungi darah yang berupa seperti coklat cair didalamnya.

11. Corpus luteal cyst pula mengandungi cecair didalamnya.

12. Diagnosa Ovarian cyst dengan senang dapat dibuat melalui ujian ultrasounds.

13. Risiko ovarian cyst termasuklah terpusing atau twisted yang menyebabkan kesakitan , pendarahan dalam cyst, jangkitan kuman dan pecah.

14. Pembedahan pilihan ovarian cyst adalah mengunakan pembedahan Laparoscopy.

15. Kebaikkan pembedahan laparoscopy termasuk kurang kesakitan selepas pembedahan, parut yang kecil, tempoh pemulihan yang cepat.

16. Risiko Komplikasi terhadap laparoscopy termasuklah luka pada usus, salur darah ,pundi kencing, jangkitan kuman dan hernia walaubagaimanapun, kajian menunjukkan risiko adalah lebih kurang berbanding dengan kaedah ‘Laparotomy’.

17. Risiko untuk endometriotic cyst tumbuh semula adalah 10% dalam masa setahun dan 40% dalam masa 5 tahun


Teknik Laparoscopy







Artikel dan gambar2 ni saya sambik dari SINI

Jun 27, 2010

Tonsilitis dan Refleksologi.. *PEMBETULAN*

***********Minta maaf...Ada pembetulan sikit, nama kedai tu THERAPY ZONE ok.. Suka2 jer saya letak blind massage kan..ekekek :) Sorry ok.. *********




Alhamdulillah....rasa lega sangat-sangat Hannan dah boleh bernafas melalui hidung..yup,normal la bernafas ikut hidung kan, apa yang nak dihairankan. Tapi dalam kes hannan, sejak dia menghidap (erkk..bunyi cam serius) tonsilitis dia bernafas ikut mulut..MULUT ok kawan2. Dan sangat la seksa tengok dia time tidur..berdengkur sangat kuat dan ada masanya pernafasan dia seakan-akan tersekat (maybe sapa-sapa yang ada pengalaman mesti tahu macamana). Saya pernah buat entry pasal sakit dia sebelum ni and kawan2 yang rapat terutamanya kawan2 kat ofis tu tau la macamana saya selalu ambik cuti sebab jaga dia sakit.

Saya ada rakam video macamana teruknya tahap dengkuran hannan tapi tak reti sgt nak upload video..pernah try tapi bapak lambat dia nk upload.

Hati ibu mana la yang sanggup tengok anak menderita sakit kan. Even dia tak sakit setiap masa tapi kalau boleh saya nak biar la penyakit tu nyah terus dari dia. Nak cerita sikit how bad dia punya tonsilitis, pernah beberapa kali hannan tak makan 2 or 3 hari disebabkan tonsil dia membengkak. Sampaikan air masak pun tak mampu dia nak telan ;(

Entah macamana suatu hari tergerak hati nak bawak dia pegi buat refleksologi kaki (syukur dan saya sangat berterima kasih kepada kawan sepejabat yang perkenalkan saya dengan tempat ni) Ekceli kawan saya share yang dia g buat massage kat kedai ni so saya pun try la buat jugak untuk diri saya tapi memandangkan saya tengah preggie so urut kat bahu and tengkuk jer la.

Selepas beberapa kali try nak buat appointment alhamdulillah nampakya rezeki hannan masih ada. Sebelum ni macam2 halangan..(punya la DIA nak uji kita kan)
So pagi semalam, masa tengah prepare breakfast henfon saya ringing and bila appear nama kedai tu baru teringat yang saya ada buat appointment. Orang tu nakkan confirmation jadi tak saya punya 'date' kul 11 a.m. Saya pun dah macam on off sebab masa tu dah kul 10 a.m tak tau sempat sampai kul 11 or tak. Jauh tuuu..shah alam - kl. (Kebetulan pulak nuha tk berapa sihat)

Bila cakap kat hubby, hubby kata on!! (hubby adalah insan yang sentiasa berfikiran positif...tak macam saya).. So pas breakfast, saya pun cepat2 mandi & bersiap. Mujur la hannan & nuha saya dah mandikan siap2 (owh..diorang memang sentiasa mandi awal, bangun jer saya akan pastikn diorang terus mandi)

Kuar rumah kul 10.50..hehehe, memang lewat la jawabnya kan sampaikan diorang 3 kali call tanya jadi ker tak. Alhamdulillah kul 11.30 sampai gak tapi kakak yang mengurut tu kata dapat buat 1/2 jam jer sebab kul 12 orang lain dah book. Saya pun setuju sebab dah salah sendiri kan..sapa suruh lambat..(seriously, saya memang betul2 tak ingat saya ada buat appointment)

Syukur la sepanjang sessi mengurut tu hannan tak menangis or meragam..faham2 la kan, refleksologi ni boleh tahan gak sakit. Hannan ok jer sambil layan game kat henfon mama dia, cuma sesekali tu nampak jugak dia tunjuk reaksi sakit. Kak Jah tu pulak pandai ambik hati budak so takde la hannan takut sangat. Oh yup, Kak Jah adalah the owner of the kedai.. dia memang terer la..

Ok, sebenarnya saya nak share kesan dari buat refleksologi tu. Syukur alhamdulillah, balik dari mengurut tu hannan tertidur dalam keta and dia dah TAK BERDENGKUR. Saya sangat la gembira sampai rasa nak menangis.. dan malam ni pun dia dah boleh tidur dengan lena. Kalau tak, setiap malam mesti dengar dengkuran dia yang menyeksakan tu. Dan the best part is dia dah boleh bernafas macam orang lain..(serius saya sebak nih)

So kawan-kawan kalau ada sapa2 yang ada anak menghidap tonsilitis tu try la buat refleksologi. Saya cadangkan pegi la BLIND MASSAGE kat Maju Junction,kl ni. Entry ni tak berbayar ok, tapi apa salahnya berkongsi benda baik kan. Saya gembira kalau anak korang pun boleh sihat cam hannan. Kalau nak pegi kena buat appointment dulu terutama hujung minggu dan masa buat appaointment tu please request Kak Jah yang urutkan. Kalau tak request nanti diorang bagi kat anak2 buah dia yang buat. Owh yep, lupa nak inform..semua tukang urut kat kedai ni adalah insan2 yang cacat pengelihatan (Termasuk la kak jah sendiri). Tapi kuasa Allah kan, walaupun cacat tapi DIA bagi kelebihan lain yang tkde pada insan celik cam kita ni.

Dan saya rasa bukan tonsilitis jer kak jah boleh tolong,macam2 lagi. Masa buat appointment tu kalau boleh try la bercakap dgn dia sendiri..eksplen sikit pasal sakit anak korang tu. Tapi kalau tak dapat booking jer kak jah ni,just set time jer. Harap2 dia boleh tolong, saya bukan nak bagi jaminan akan sembuh 100% tapi tak salah kita mencuba sesuatu yang baik kan. Macam saya, saya try usaha & tawakkal..saya yakin ada jalan penyelesaian untuk setiap masalah. Saya nak hannan sembuh cepat sebab saya tanak dia dioperate.

Ni contact number Therapy Zone tu.. 03-26933523. Kedai dia terletak kat LG floor Maju Junction. Saya plan nak bawak hannan gi sana lagi..biar betul2 hilang sakit dia tu.


P/s: Langsung tak ingat nak amik gambar.. tapi tkpe, janji saya tahu hannan dh beransur sembuh. (serius sangat legaaaa bila dia tak berdengkur & nafas tak tersekat2 lagi)

Jun 17, 2010

Kelahiran Pra Matang

Entah kenapa, sejak dari petang semalam hati saya tiba2 terdetik..macamana kalau kali ni diuji dgn kelahiran pra matang??? Serius saya jadi seram, baru la teringat satu persiapan pun tak buat lagi. Baju2 tu mungkin boleh pakai baju kakak dia sebelum ni, so tk perlu beli banyak. Tp persiapan dari segi mental dan fizikal memang belum ada lagi.. *Minta-minta la dijauhkan*

Risau saya ni seolah-olah ini adalah kali pertama preggy :) Peknenkan hannan dulu pun tak terfikir pasal ni.. Pastu lagi terfikir macamana kalau kali ni kena ceaser..huh, sungguh la daku berfikir yang bukan-bukan..

So saya try la gugel info pasal kelahiran pra matang ni. Jom kita share sikit..

Kelahiran pra-matang ialah kelahiran yang berlaku sebelum kandungan berusia 37 minggu. Ia boleh berlaku secara spontan atau kerana di ‘induced’ disebabkan oleh komplikasi kehamilan.

Sebab-Sebab Kelahiran Pra-Matang
Uri yang tidak normal
Masalah pangkal rahim yang longgar
Jangkitan kuman pada sistem peranakkan
Masalah perubatan pada ibu seperti kencing manis, darah tinggi dan sebagainya
Masalah pada bayi dalam kandungan


Risiko
Terdapat banyak faktor boleh menjurus kepada kelahiran pra-matang. Sesetengah dapat diatasi oleh anda sendiri seperti:
Merokok
Minum alkohol
Menagih dadah
Badan terlalu kurus
Kekurangan zat makanan yang keterlaluan

Menghindari faktor diatas akan memberi peluang untuk kandungan anda menjadi matang (38-42 miggu) .

Risiko-risiko lain yang tidak kurang pentingnya termasuklah:
Gusi berkuman
Jangkitan kuman
Hormon tak seimbang
Pangkal rahim yang longgar( cervicle incompetence)
Rahim terlalu sensitif
Uri berkedudukan bawah (Placenta Praevia)
Masalah perubatan seperti darah tinggi, sakit jantung, kencing manis dan sebagainya
Tekanan emosi yang keterlaluan
Umur dibawah 17 tahun
Umur melebihi 35 tahun
Fibroid
Kandungan kembar
Bayi yang tidak normal
Sejarah kelahiran pra-matang sebelumnya

Tanda-Tanda Kelahiran Pra-Matang
Kelahiran Pra-matang merupakan komplikasi yang sangat serius. Tetapi ramai wanita tidak memahami tanda-tanda awal kelahiran ini. Sekiranya dapat dikesan lebih awal, mungkin ia akan dapat dicegah dan memberikan bayi anda peluang hidup yang besar. Sekiranya anda mengalami tanda-tanda seperti dibawah, berjumpalah dengan doktor dengan seberapa segera.

Keluar cecair dari faraj terutama bila ia secara tiba-tiba dan banyak
Pendarahan kecil atau keluar darah bercampur lendir dari faraj
Sakit perut seperti senggugut atau mengalami 5 kontraksi dalam masa satu jam
Rasa tekanan dan berat pada pelvis
Sakit belakang
Bengkak pada muka dan mata
Pedih semasa kencing
Muntah

Bagaimana Untuk Mengurangkan Risiko Kelahiran Pra-Matang
Hindari dari jangkitan kuman seperti kencing kotor atau jangkitan faraj-amalkan penjagaan faraj yang optimal.
Amalkan penjagaan dental yang baik-berjumpalah dengan doktor gigi sekiranya ada masalah terutama sebelum merancang untuk hamil.
Jangan merokok, minum alkohol dan ubatan yang tidak disarankan oleh doktor
Cegah dehydrasi dengan meminum air 8 gelas sehari.

Rawatan
Rehat sepenuhnya samada dihospital atau dirumah
Hindari dari hubungan seks
Ubatan seperti ventolin mungkin akan digunakan untuk menghentikan kontraksi dan mengurang kecutan pada rahim.
Suntikan Dexamethasone untuk matangkan paru-paru bayi
Antibiotik sekiranya anda mengalami sebarang jangkitan


Pas baca artikel ni baru rasa lega sikit..tanda2 tu so far tkde lagi :) Alhamdulillah..
Kalau kawan2 nk tahu banyak benda pasal kesuburan, or kandungan baik klik sini. Sangat banyak info yang kita boleh dapat.

Apr 28, 2009

Apa Itu HFMD??

Jom kongsi..semoga kita lebih berhati-hati..

Sumber dari sini
Aku just kopipes..



What is hand, foot, and mouth disease (HFMD)?

Hand, foot, and mouth disease (HFMD) is a common illness of infants and children caused by a virus. It most often occurs in children under 10 years old. It is characterized by fever, sores/ulcers in the mouth, and a rash with blisters. The blisters may appear in the mouth, palms of the hands and soles of the feet. The rashes may also appear on buttocks and on the legs and arms. The ulcers in the mouth usually appear on the tongue, the sides of the cheeks, gums or near the throat.


What causes HFMD?

The most common causes of Hand, Foot and Mouth disease are coxsackie virus A16, enterovirus 71 (EV71) and other enteroviruses. The enterovirus group includes polioviruses, coxsackieviruses, echoviruses and other enteroviruses.


When and where does HFMD occur?

Individual cases and outbreaks of HFMD occur worldwide, more frequently in summer and early autumn (in temperate countries). In the recent past, major outbreaks of HFMD attributable to enterovirus EV71 have been reported in Malaysia in 1997 and in Taiwan in 1998. HFMD is endemic in Malaysia and occurs every year. In Sarawak, the number of cases of HFMD tends to increase from February to June.



Is HFMD serious?

HFMD caused by coxsackie virus A16 infection is a mild disease and nearly all patients recover within 7 to 10 days. Complications are uncommon. HFMD caused by Enterovirus EV71 may be associated with neurological complications such as aseptic meningitis and encephalitis. Cases of fatal encephalitis which occurred during outbreaks of HFMD in Malaysia in 1997 and in Taiwan in 1998 were caused by EV71.


Is HFMD contagious?

Yes, HFMD is moderately contagious. A person is most contagious during the first week of the illness. The virus can be transmitted from person to person via direct contact with nose and throat discharges, saliva, fluid from blisters, or the stool of infected persons. The virus may continue to be excreted in the stools of infected persons up till 1 month. HFMD is not transmitted to or from pets or other animals.


How soon will someone become ill after getting infected?

The usual period from infection to onset of symptoms (incubation period) is 3 to 7 days. Fever is often the first symptom of HFMD followed by blister/rash.


What are the clinical signs and symptoms?

HFMD begins with a mild fever, poor appetite, malaise ("feeling sick"), and frequently a sore throat. One or 2 days after the fever begins, painful sores develop in the mouth. They begin as small red spots that blister and then often become ulcers. They are usually located on the tongue, gums, and inside of the cheeks. The skin rash develops over 1 to 2 days with flat or raised red spots, some with blisters on the palms of the hand and the soles of the feet. A person with HFMD may have only the rash or the mouth ulcers.



Blister on the palms of the hand



Blister on the dorsum of the feet



Blister then become ulcer on the inner gums



How is hand, foot and mouth disease diagnosed?

Hand, foot and mouth disease is usually diagnosed based on a complete history and physical examination of your child. It is generally suspected on the appearance of blister-like rash on hands, feet and mouth in children with a mild febrile illness.
Usually, the doctor can distinguish between HFMD and other causes of mouth sores based on the age of the patient, the pattern of symptoms reported by the patient or parent, and the appearance of the rash and sores on examination. A throat and/or blister swab collected preferably within 2 days of onset of HFMD may be sent to a laboratory to determine which enterovirus caused the illness.


How is HFMD treated?

Presently, there is no specific effective antivirul drugs and vaccine available for the treatment of HFMD. Symptomatic treatment is given to provide relief from fever, aches, or pain from the mouth ulcers. Dehydration is a concern because the mouth sores may make it difficult and painful for children to eat and drink. Should their affected children be having fever, the parents are advised to dress their children in light, thin clothing, to do tepid sponging with water (room temperature) as often as necessary, and to expose them under the fan. Taking enough liquids is very important apart from body temperature monitoring.


Who is at risk for HFMD?

HFMD occurs mainly in children under 10 years old, but may also occur in adults too. Everyone is at risk of infection, but not everyone who is infected becomes ill. Infants, children, and adolescents are more likely to be susceptible to infection and illness from these viruses, because they are less likely than adults to have antibodies and be immune from previous exposures to them. Infection results in immunity to the specific virus, but a second episode may occur following infection with a different virus belonging to the enterovirus group.


What are the risks to pregnant women exposed to children with HFMD?

Because enteroviruses, including those causing HFMD, are very common, pregnant women are frequently exposed to the virus as well. As for any other adults, the risk of infection is higher for pregnant women who do not have antibodies from earlier exposures to these viruses, and who are exposed to young children - the primary spreaders of enteroviruses.
Most enterovirus infections during pregnancy cause mild or no illness in the mother. Although the available information is limited, currently there is no clear evidence that maternal enteroviral infection causes adverse outcomes of pregnancy such as abortion, stillbirth, or congenital defects. However, mothers infected shortly before delivery may pass the virus to the newborn. Babies born to mothers who have symptoms of enteroviral illness around the time of delivery are more likely to be infected. Strict adherence to generally recommended good hygienic practices by the pregnant woman might help to decrease the risk of infection during pregnancy and around the time of delivery

Mar 5, 2009

Prenatal Depression

Kepada ibu yang baru melahirkan & yang bakal melahirkan..(Terutmanya untuk pn Sally)
Jom share info ni..

We often hear talk of postpartum depression or the baby blues, which occurs shortly after the birth of a baby. Though we rarely discuss depression that occurs during pregnancy or prenatal depression. There are estimates that as many as 70 of women will experience symptoms of depression during pregnancy, making it a wide spread concern. However, these depressive symptoms are often more minor than a full flown diagnostic depression which is typically only seen in about 10-15 of pregnant women.

While hormones are often blamed for many of the mood swings and other emotional and psychological happenings in pregnancy they are only one part of the picture when it comes to pregnancy and depression. Sometimes the stress of pregnancy brings on depressive symptoms, even when the pregnancy was planned. These feeling might intensify if the pregnancy is complicated or unplanned or if life itself is stressful.

Other know stress causing factors are sometimes brought on simply because of the changes that pregnancy potentially brings like moving to a new house or apartment to increase space or to have a more baby-friendly environment. Sometimes this might mean career changes for one or both parents. These things typically cause stress and potentially depression and are frequent occurrences in pregnancy.

The real problem with depression in pregnancy can have a negative impact on good prenatal care, particularly in the areas of nutrition, sleep habits, exercise and following care instructions from the doctor or midwife. Substance abuse, including alcohol and cigarette smoking, also tends to be higher in pregnant women who report depression. There are also the factors that we commonly think of as risks for prenatal depression such as a higher risk of suicide.

Women report that the most troubling problem for them is often the feeling of disassociation with the baby.

"I simply feel detached," reports one depressed mom-to-be. "We planned this pregnancy and I'm so confused, I expected to be happy. But it's this awful cycle of depression. I feel depressed because I'm depressed."

Many of the signs of depression mimic pregnancy symptoms. It can be hard to determine what is normal fatigue in pregnancy and what is depression. This can lead to an underreporting of the problem. There is also a tendency of people to ignore depression in pregnancy simply because this is supposed to be a happy time in life, this includes the pregnant woman herself.

Signs of Depression


Problems concentrating
Problems with sleeping
Fatigue
Changes in eating habits
Feeling anxious
Irritability
Feeling blue

Treatment during pregnancy involves several avenues. Developing your support network is extremely valuable. Having yourself surrounded by supportive individuals that you know can be beneficial, particularly if they have experienced the same feelings. Talking to a professional or psychotherapy can be very beneficial, particularly since there are major changes going on during pregnancy. Medications can also be used during pregnancy under the care of a practitioner who has experience with using antidepressants and other medications during the course of pregnancy and breastfeeding.

The key to preventing problems that stem from depression in pregnancy, which may also increase the likelihood of postpartum depression, is getting the support and help you need as soon as you realize that you are experiencing a problem. With more than two out of three pregnant women having depressive symptoms it's important to recognize that you are not alone and that help is available. Talk to your doctor or midwife if you are in need of help or reach out to other organizations.

Feb 12, 2009

Supplement

Kawan2..

Memandangkan aku ni sentiasa tak dapat tidur yang cukup ditambah pula dengan aktiviti ulang-alik dari ofis ke taska...maka rasanya aku perlukan supplement untuk bg energy pada badan aku ni.

Rasa-rasanya supplement apa yang elok untuk orang yang baru bersalin & tengah breastfeed baby macam aku ni?

Any idea anyone?