Apr 25, 2012

Saya Pregnant Lagi..

Yer betul..;D

Alhamdulillah..kalau ikut kiraan baru 5 minggu,awal sangat kan. Ok kut sebab Auni minggu depan setahun 8 bulan :) Cadangnya nak tunggu 2 tahun, tapi tak menyabar2..and geram tengok new born punya pasal maka dipercepatkan la perancangan untuk nak tambah anak tu..hihihi

So, terjawab la persoalan kenapa saya tak sihat jer baru-baru ni. Sebenarnya masa saya taip entry YANG INI saya dah buat UPT tapi -ve. Yela kan, due period sepatutnya 25hb April, try buat test awal2 sangat ofcuz la tak nampak kan :)

Ni tanda-tanda yang buat saya syak saya pregnant:

1. Loya & Muntah
Memang seminggu dua kebelakangan ini saya kerap rasa loya & mual. Muntah jugak tapi tak kuar apa. Mual tu tak kira waktu..kerapnya waktu pagi la. Pastu mulut rasa penuh jer, air liur banyak dan mulut rasa pahit.

2. Mengantuk.
Yang ni memang susah nak elak, saya memang jaaarang sangat tidur siang (melainkan tak sihat) walaupun malam sebelum tu tidur lewat or bangun awal sangat. Bila dah perasan saya asyik mengantuk sampaikan kat ofis pun boleh layan mata so perasaan tu agak kuat la jugak.

3. Kerap sakit kepala & Pening.
Minyak angin memang jadi teman setia, bawak ke hulu ke hilir..sentiasa ada minyak cap kapak kat dalam purse coin saya.

4. Pitam
Ini yang terjadi minggu lepas, sampai saya El tak masuk ofis. Masa ni la dapat tau tekanan darah rendah. Tapi masa tu sebenarnya dah boleh agak diri ni pregnant sebab rasa pelik, tak kan kurang minum air masak boleh buat saya pitam, tekanan darah rendah. Sebab saya rasa proses nyahtinjaan saya normal jer, 3 kali sehari..ngheeee..

5. Cepat penat
Memang cepat penat & mengah. Solat pun saya boleh mengah..kalau boleh nak baring guling2 atas katil jer..huhu

Itu jer kut yang saya rasa..kalau google memang ada banyak tanda pada setiap orang tapi lain orang lain simptomnya kan. Bre**t memang tak sakit pun cam kebanyakan orang.

Macam saya ni, cycle adalah 35 hari..panjang sangat kan? :) Period bulan Januari adalah pada 7hb, pastu 15hb Februari dan last sekali 20hb Mac. Nampak tak?? lewat semingu2 kan. Kalau kira hari subur saya yang the latest adalah pada 11hb April. Dah memang plan nak peknen kan, so minggu subur tu kami memang agak 'aktif' ;D Syukur alhamdulillah, lekat.

Saya ingat lagi, 12hb tu perut saya sakit sangat, krem macam senggugut sampaikan saya cir*t bir*t hari tu. Lagi satu, saya perasan ada kuar darah (sikit sangat) yang agak cair hari yang sama tapi petang dan malam hingga la hari seterusnya dah tkde kuar darah.

Minggu depannya tu la saya start tak sihat..pitam & kena tekanan darah rendah. So untuk memuaskan hati yang berteka teki tu, 21hb baru ni (3 hari sebelum tarikh period sepatutnya) saya pun memberanikan diri untuk buat UPT. Masa tu terbangun kul 5 lebih sebab Auni nak susu. Mula2 dip tu naik satu line jer..tunggu kejap tak naik pun lagi 1 line. Bila baca kotak UPT tu rupanya kena tunggu dalam masa 5 minit. Alhamdulillah tak sampai 5 minit line T tu naik, sangat samar. Tapi mengikut pengalaman sebelum ni kalau samar pun memang dah ada cuma hormon HCG tu tak pekat lagi. Maklum la, tak penyabar kan..tak tunggu pun period delay ke apa terus nak buat ;D ofcuz la samar.

Masa dapat dua line tu rasa cam nak lompat bintang sampai ke siling.. kuar bilik air senyum2 sorang sambil tunggu azan Subuh. Pastu bila dah azan cepat2 gerak hubby bangun dan terus cakap kat dia yang saya dah buat test..*sambil senyum-senyum* Dia dalam mamai2 tu tanya "so macamana?". Saya tak jawab tapi tersipu-sipu senyum..haha. Dia tanya lagi "macamana?" Saya still tak jawab, tapi suruh dia bangun gi bilik air sebab saya letak kit UPT tu tepi sinki.

Lepas solat saya tanya dia; B dah tengok? Dia jawab, Dah!. Disebabkan line 1 tu samar saya tanya kat dia "Positif ke tu Yang? sebab line yang 1 lagi tu tak terang..blur".. Dia dengan konfidennya jawab.."Ada la tu..ada kit yang dia naik 2 line, ada yang dia tulis PREGNANT, pastu ada jugak yang dia tulis YEEHAAAAAA..haa macam tu" (^_^)... hahaha..ok buat lawak di waktu subuh sangat refreshing..

So, untuk nak pastikan result tu betul. Pagi tadi (25hb) saya try buat UPT lagi sekali. Alhamdulillah, seperti yang korang tengok kat bawah ni. T line dah makin jelas compared dengan test yang buat 21hb.




Test yang saya buat pada 21.04.2012 (Ahad)



25.04.2012 (Hari ini, Rabu..hari sepatutnya saya period)



Beza sikit but still samar kan.. (Atas:21.04.2012, Bawah25.04.2012)


Satu sebab juga saya buat UPT ni nak pastikan saya positif or negatif sebelum join tournament badminton awal bulan depan. Persatuan kaum hawa taman yang buat..sebelum tu saya memang dah bagi hint2 tapi diorang pujuk gak suh main. So bila dah ada keputusan positif ni kuat la sikit alasan kan, tak boleh la diorang nak memujuk rayu lagi..(ecehhh) Kebetulan hari tournament tu pulak BFF hubby nikah..awal pagi lak tu. So bila dah tak join badminton boleh la gi tengok dia tu nikah kan..hihi

Ok la, sekian dulu cerita peknen saya kali ni. Mohon doa kawan2 agar kandungan saya selamat hingga melahirkan k. Semoga semuanya dipermudahkan..Amin Saya berharap sangat semoga morning/evening sickness tak teruk cam Hannan dulu..

p/s: Yang paling menggembirakan ialah 2 orang adik saya juga pregnant. Dah la 2010 kami bertiga bersalin selang seminggu, tahun ni nampaknya anak kami sebaya jugak :) Dan still adik saya yg ke-3 insyaAllah akan bersalin dulu, then saya pastu adik saya yang kat Sepang tu.. Meriahhhhh...insyaallah 12 orang la cucu atok & nenek nanti..hihi

19 comments:

Izwa Kamaruddin said...

tahniah akak..org dh agak dh dari hari tuu..hehehe...

mama aleen said...

tahniah...
:)

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

tahniahlah!!! :)

-ilyannur- said...

kak tahniah. aku ni nda tau bila, doa2 ja ada rezeki murah mcm kaka.

Eliss said...

tahniah !! jelez ok :p jangan lupa check kantung rahimnya nya kat hospital tau..

SYANI said...

Tahniah! Tahniah!

kasihredha said...

Alhamdulilah....tahniah ye

Mummy Sher said...

salam kenal.wah bestnyee tahniahh ye.i dah follow blog kiut ni.follow i balik ye..tq..;D

wahida said...

Alhamdulillah...tahniah lia...
ko jaga diri bebaik ye..

semoga semuanya dipermudahkan...amin...

Myra Jay said...

Tahniah ye... :)
Tumpang happy :D

Nurhayati said...

sronokkan bila dapat tau kawan2 pregnant.. sbb wat kita tak sabar nak jugak..
cam aku ni baru dapat anak buah.. hari2 ke sgbuloh sbb nak cium baby.. walaupun ada anak sendiri tp tak sama hahaha

SemuaTentangKita said...

Thanks kawan2..tempoh kehamilan memang indah namun banyak dugaan. Semoga semuanya dipermudahkan..amin

A.H.A.D said...

yes yes yes! CONGRATS!
leh geng ngan aku hehehe.
aku dulu time afeef memula test pun dia blur

Anna said...

tahniah

Anonymous said...

yay!!!congrats adikku..ada gak geng akak tahun ni..hehehe masa lia wassap tu akak dah tak sabor2 nak sakat lia...teruja betul dpt geng pregnant kan..ngalahkan apa jer..apapun, take care lia....akak harap tak de la morning/ evening sickness yg teruk2..kalau ada pun yg lite2 je buat kenangan nanti hehehehe

monalea said...

tahniah......

Unknown said...

wahhh tahniahhhh!!! :)

MamaZana Baharum said...

tahniah awak!!!!

bole masuk kelab mamazana bakal anak 4.. hehehehehe...

anyway, take care ye...

Unknown said...

alhmdulillah tahniah:)
dah nk msuk 4 pon...sy bru sorang..hehe