Salam..
uitsss..kwn2ku yg sudi menjenguk blog aku,aku tk bsalin lg ni..still menungguuuuu.
Suspen jer ari ni.. untuk yg tk tau lg,kan td aku cakap nk bgtau kenapa aku mc ari ni..
Begini ceritanya :p ...pg td dlm kul 3 pg aku terjaga sbb perut aku sakit sgt2 sampai meleleh air mata..every 20 minutes aku menanggung kesakitan. Kebetulan lak hannan pun terbangun sbb muntah,sian dia batuk tk recover lg. Nasib baik hubby ada, dia la yg tolong uruskan hannan & tukarkan cadar. Terima kasih B!!
So...dh sakit memang la tk blh tdo kan,hannan lg suka la makin galak bermain bila dia tgk aku pun tk tdo..hubby pun sama,dia pakaikan aku stoking & tlg gosok2 perut aku. Alhamdulillah,berkat tangan seorang suami kesakitan tu memang la tk hilang tp ada la kurang sikit & yg paling penting aku rasa calm & terharu dgn apa yg dia buat. Bby pun cam tau2 jer yg papa dia tgh usap2 dia so tk la dia 'mengeras' sgt.
Hubby suh aku tdo tp aku rasa memang tk blh tdo disebabkan sakit perut dtg sekejap2. Sakit tu sama cam masa nk bersalin dulu. Aku pun bangkit dan buat kerja apa yang patut,kul 4 pagi aku basuh kain, masak bubur hannan, mengemas & menyapu rumah. Entah la, hannan pun mungkin hairan tgk mama dia buat kerja umah pagi2 buta. Alhamdulillah bila bwk2 berjalan & buat kerja tk rasa sangat sakit tu.
Pastu aku bentang toto kt depan, suh hubby tdo..dia tk cukup tdo sbb 2 malam sblm tu dia stay ofis tlg anak buah dia buat tender. Ok la, hubby aku pun layan mata dia. Tinggal la aku sorg melayan hannan..syukur dia tk meragam,aku buka tv channel Discovery Science so dia suka la sbb kebetulan tgh tayang dekomentari pasal kapal terbang (dia suka sgt kapal terbang..mungkin sbb selalu sgt naik kapal balik kg :p)
Aku still rasa sakit every 20 - 15 minutes..azan subuh dh berkumandang tp anak aku tk tdo lagi..dlm hati doa byk2 harap dia cpt tdo. Alhamdullillah, dkt kul 6 dia pun tdo. So bila dia tdo aku pun amik kesempatan la jugak,lepas subuh aku pun try utk tdo harap2 tk rasa sgt sakit tu. Syukur aku blh tdo,mungkin sbb dh lama berjaga and kul 7.15 aku dh terjaga (kejapnyaaaaa), sakit dtg lg so aku gerak hubby bgn.
Pas hantar hannan ke rumah pengasuh kitorg pun kuar g hospital (klinik actually)nk check up sama ada dh sampai masa ker belum. On the way ke klinik tu aku ckp kt huby yg aku dh lama nk makan hash brown McD, hubby aku ni memang suka melayan apa yg aku nk makan. Dia terus tukar route, ajak g McD seksyen 2 take away 2 sets breakfast memandangkan masa masih awal lg & doktor sah2 tk sampai klinik lg. Kitorg makan dlm keta jer..sian lak aku tgk hubby. Bersyukurnya dapat hubby mcm dia, terima kasih ya Allah.
Dkt kul 9 sampai klinik UMRA,staf kt situ kata doktor sampai kul 9..kul 9.15 doktor tk sampai lg, kul 9.30..ehh,mana doktor ni..patient dh makin bertambah. At last dkt kul 10 baru la doktor muncul..sian dia,aku tk salahkan dia lambat sbb mlm sblm tu aku dtg gak UMRA ingat nk checkup tp doktor tgh buat 'operasi' ada org nk bsalin ceaser,pastu mlm td pun blh tahan ramai gila org yg menunggu..entah kul berapa doktor tu balik umah aku pun tk tau..sbb dia tk bgtau kt aku :p So mungkin kesan kepenatan mlm td doktor tu terlajak tdo..(ni andaian aku la,utk sedapkan hati & sedapkan perut yg bergelora)
Aku org yg ke 5 dipanggil..masuk bilik doktor jer dia suh aku baring nk scan. Doktor check bukaan (siapa yg dh pernah alami mesti tau mcmana sakit bila doktor masuk jari nk periksa laluan. Doktor kata tk buka lagi tp bila scan dh nampak kepala bby dh engage. (Errmmm..ikut pengalaman sblm ni kalau dh engage means bila2 masa aku dh blh bersalin)& i was told yg so far berat bby 2.78kg,berat sikit dr abg hannan dia. Ikut kata doktor awal lg,tp dia takut aku bersalin awal since kepala bby dh masuk laluan so dia suh aku amik injection utk matangkan paru2 bby. Hahh?? inject??? aku dh start seram, aku ni boleh tahan penakut. Doktor suh aku tunggu kt luar sementara tunggu nurse dia panggil utk inject.
jeng..jeng..budak2 nurse tu panggil aku,suruh aku baring atas katil. "Hahh..kena baring ker"?? "yer kak..nk inject kt punggung".. "Oh, legaa..biasanya kalau kt punggung ni tkde la sakit sgt"..aku sedapkan hati tp perasaan seram tu still gak ada.
Ya Allah....rupanya sakit sgt,ingatkan mcm inject biasa yg cucuk jarum jer sakit pastu ubat masuk tk sakit. Rupanya yg ni ubat masuk pun aku blh rasa sakitnya..dh tu pas inject tu nurse tu blh lak tekan2 kesan inject tu, baik punya tenyeh dia bagi (tujuan dia supaya nk hilangkan sikt rasa sakit)
Budak2 tu blh gelak2 kata."kak,kulit bontot akak ni byk lemak kot..jarum susah nk masuk..akak byk makan ayam ekk?? Ewah..kurang asam tul budak2 ni, dh la aku sakit blh lak diorg buat lawak..hehehe,aku tk marah pun aku tau diorg saja nk bergurau ngan aku. Bila bgtau kt hubby, dia bantai gelak lak..ermmm, sabar jer la.
Pas dh settle semua aku pun balik umah (doktor bg mc) memandangkan blm time lg tp mlm ni aku kena dtg lagi..sekali lagi aku kena amik injection..
Hwaaaaaa..tk sanggup..
1 comment:
hai ngerinya dgr cerita lia ni...dulu akak deliver wafiy langsung tak sempat rasa contraction ke apa ke..bukak2 lagila tak merasa..ye la emergency ceaser...org dtg nak monthly checkup tetiba kena operate..tapi akak doakan lia selamat..dan mintak2 baby lahir dgn selamat (kot2 dpt sama besday dgn akak hehehe)
Post a Comment